Adı Soyadı
Gürsel Korat Sağlamöz
Ülke
Türkiye
Gürsel Korat(d. 1960, Kayseri), Yazar.
1960'ta doğdu. Nüfus cüzdanına göre adı, Gürsel Sağlamöz'dür. Çocukluğu ve ilkgençliği Kayseri'de geçti. Kayseri Eğitim Ensitüsü'nü bitirdikten sonra bir müddet öğretmenlik yaptı. 12 Eylül 1980 askeri darbesi yapıldığında sekiz aydır siyasal nedenlerle Ankara Mamak Cezaevi'ndeydi, Nisan 1981'de serbest bırakıldı ve beraat etti. (1982) Yarım kalan üniversite öğrenimini 1985 yılında Ankara Üniversitesi'nde tamamladı. Bu yıldan itibaren de yazı hayatı başladı: Yarın, Mayıs, Edebiyat Dostları, Edebiyat ve Eleştiri gibi dergilerde ve Birikim, Radikal ve Atlas gibi yayın organlarında yazılar yayımladı. Film yapımcılığı, senaristlik, felsefe öğretmenliği ve serbest gazetecilik yaptı. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'nde, Bilgi Üniversitesi'nde, Kadir Has Üniversitesi Film ve Drama Bölümü'nde konuk öğretim görevlisi olarak dersler veren yazar,2005 yılında TRT Haber Dairesi için haber dilini analiz eden bir rapor hazırladı. Gürsel Korat, Ankara'da Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi'nde öğretim görevlisidir.
Gürsel Korat'ın yazarlığında Kapadokya coğrafyası önem taşır. "Kapadokya'yı estetik bir varlık olarak yeni bir biçime dönüştürmek" amacı taşıdığı söylenmelidir. Fakat yerel bir bakışla kendini sınırlamayan yazarın, merkeze ait olduğunu düşündüğü dilden ve mekandan uzak durduğu, bu nedenle Kapadokya'yı sembolize ettiği, kendisiyle yapılan röportajlardan anlaşılmaktadır.
Yazar, edebi yapıtlarında ölüm, acı, tutku, aşk, din, metafizik, yoksulluk, eşitlik, korku, saplantı gibi konulara ve klasik edebiyatlara özgü trajik unsurlara, modern sonrası dönemin eğilimleriyle yaklaşır; ayrıca zaman kavramını irdeler. Deyim yerindeyse "açıklayan" ve "anlatan" bir edebi yapı kurmakla ilgilenmez, o daha çok "yeniden kuran" bir izleğin peşindedir.
Gürsel Korat'ın romanlarında temel olarak şu temel noktalar öne çıkar:
1. Tarihsel zaman: Yazara göre romancı tarihsel zamana uygun davransa da tarihsel olayları açıklamak veya kanıtlamakla uğraşamaz. Romancının görevi tarihi açıklamak değil, olabilir olandanhareketle insanda bilinmeyen bir hakikati ortaya çıkarmaktır.
2. Zaman: Bu felsefi kavramı, edebi kavram olarak derinleştiren yazar,kahramanlarının zamanla ilgili açmazlarında ve düşüncelerinde yeni bir estetik olanak arar.
3. Mekân: Gürsel Korat özellikle Zaman Yeli'yle başlattığı dörtlemesinin yazılmış üç romanında (Zaman Yeli- Güvercine Ağıt- Kalenderiye) Kapadokya'nın çeşit çeşit görünümleri üzerinde düşünür, onun dilini eğip büker, yeni bir edebi dilin olanaklarını işte bu "periferik çeper"de arar.
4. Özgün deyişler: Gürsel Korat'ın yapıtlarında görülen deyişlerin, atasözlerinin, şiirlerin veya metinlerin neredeyse tamamı (hepsi değil) yazar tarafından yazılmıştır. Bunun nedeni romanın kurmaca özelliğinin gerektirdiği sözün, alıntı yapıldığı takdirde özünü yitireceği düşüncesidir. Çünkü romanda başka şairlerden, yazıtlardan veya metinlerden yapılan alıntılar, yazara göre o edebi yapıtı pastiş (yapıştırma) haline getirir ve onu edebi yapıt olmaktan uzaklaştırır.
5. Haz: Yazar düşünce edebiyatına yakın duran metinlerinde heyecan ve acı arasında salınan bir anlatım yeğler. Edebiyatın düşünsel ve tensel hazların estetik imkânlarıyla kurulduğunu belirten yazar; edebiyattan düşünce çıkarmanın yazarın değil, okurun işi olduğu görüşündedir.
Eserleri
Zaman Yeli (Roman 1994),
Çizgili Sarı Defter (Öykü 1996),
Sokakların Ölümü (İnceleme 1997),
Ay Şarkısı (Roman 1998),
Güvercine Ağıt (Roman, 1999),
Taş Kapıdan Taçkapıya: Kapadokya (İnceleme 2003),
Kristal Bahçe (Deneme/Eleştiri, 2003),
Gölgenin Canı (Öykü 2004),
Yol Ayrımları (Oyun,2006)
Yünüm Sultan ve Yedi İbiş (Çocuk Oyunu,2007)
Kalenderiye (Roman, 2008) (Dame de Sion Edebiyat Ödülü-2009)
Dil, Edebiyat ve İletişim (İnceleme, 2008)
Rüya Körü (Roman, 2010)
Yazarın ortak temalı kitaplar için yazdığı makaleler:
Şehrin Zulası Ankara Kalesi, Güven Tunç-Figen Özbay ve diğerleri (2004 İnceleme)
Sanki Viran Ankara Derleyen: Funda Ş.Cantek (2006)
Çizgili Kenar Notları Derleyen: Levent Cantek (2007)
Yazarın filme alınmış tek senaryosu vardır:
Yedi Kocalı Hürmüz (Sadık Şendil'in aynı adlı tiyatro eserinden uyarlama, 2009) Yönetmen: Ezel Akay
Devamını Oku