Suna ve İnan Kıraç Vakfı Pera Müzesi, sonbahar Film Etkinliklerine 13 - 26 Eylül 2009 tarihleri arasında “Sanat Delisi / Art Mania” programında film/video sanatçılarından Bjørn Melhus ve Yvonne Rainer’e yer vererek başlıyor.
3 Eylül Pazar saat 16:00’da Bjørn Melhus’un filmleri ve ardından kendisi ile bir söyleşi gerçekleşecek.
Bjørn Melhus 2003’ten beri Kassel Sanat Akademisi’nde güzel sanatlar ve sanal gerçeklikler profesörüdür. Berlin’de yaşıyor ve çalışıyor. Melhus 1966’da Kirchheim/Teck’te doğdu. Televizyondan çok etkilenmiş bir kuşağın çocuğu olduğundan, yapıtları kitle iletişim araçlarının mekanizmaları ve formatları etrafında döner. Bjørn Melhus 1988-1997 yılları arasında, Braunschweig’daki HBK’da yaratıcı sanat öğrenimi gördü. Kazandığı çeşitli bursların arasında Los Angeles’ta bulunan California Institute of the Arts’taki DAAD bursu ve New York’ta bulunan ISCP’deki Niedersachsen eyaleti bursu vardır. Çalışmalarıyla kazandığı ödüller arasındaysa Marler Video Art Prize, Hannover’deki Sprengel Müzesi’nden bir ödül ve HAP Grieshaber Ödülü bulunmaktadır. New York, Denver, Los Angeles, Paris, Tokyo, Kyoto, Moskova, Milano, Madrid, Zürih, Amsterdam, Stockholm, Berlin, Hamburg, Frankfurt ve Münih’te kişisel ve karma sergiler gerçekleştirmiştir.
Yvonne Rainer Rainer 1934’te San Francisco’da doğdu. 1957’den itibaren New York’ta modern dans eğitimi görmeye, 1960’taysa kendi çalışmalarının koreografisini gerçekleştirmeye başladı. 1962’de Judson Dance Theater’ın kurucularından biri oldu; sonraki onyıllarda modern dansın en canlı güçlerinden olacak bir hareketin başlangıcıydı bu. 1962-1975 yılları arasında koreografisini ABD ve Avrupa’nın çeşitli yerlerinde, örneğin 1969’da Broadway’de, 1964-1972 arasında İskandinavya, Londra, Almanya ve İtalya’da, 1972’de de Paris’te, Festival D’Automne’da sahneledi. 1968’de canlı performanslarına kısa filmler eklemlemeye başladı, 1975’e gelindiğindeyse tamamen film yapımına geçmişti.
1972’de ilk uzun metrajlı filmini yaptığında, dans ve koreografi dünyasını neredeyse on yıldır etkisi altına almış durumdaydı. Film kariyerinin başından itibaren izleyicileri, gördükleri şey hakkında düşünmeye çağıran Rainer, gerçekle kurgusal olanı, kişiselle siyasal olanı, somutla soyut olanı yaratıcı ve öngörülemez biçimlerde iç içe geçirdi. Cesur feminist duyarlılığı ve alışılmadık bir mizahla ele aldığı, çoğu zaman tartışmalı konuları onu, Village Voice dergisinin 1986’da söylediği gibi, “Etkisi New York’ta olduğu kadar Londra ve Berlin’de de açıkça görülen, son on iki yılın en önemli Amerikalı avangart film yapımcısı” haline getirdi.
Rainer’in filmleri ABD ve dünyada pek çok yerde, alternatif film gösterim merkezlerinde ve eski filmleri yeniden gündeme getiren sinemalarda, müze ve üniversitelerde, ayrıca Los Angeles (Filmex), Londra, Montreux, Toronto, Edinburgh, Mannheim, Berlin, Locarno, Rotterdam, Creteil, Deauville, Toulon, Montreal, Hamburg, Salsa Majori, Figueira da Foz, Münih, Viyana, Athens (Ohio), Sundance, Hong Kong, Yamagata ve Sydney festivallerinde gösterildi.
Yvonne Rainer’in filmleri 1997 Baharında, “CİNAYET ve cinayet”in gösterime girmesiyle çakışacak bir şekilde San Francisco’daki Museum of Modern Art’ta ve New York’taki Film Society of Lincoln Center’da izleyici önüne çıktı.